Alkoholizm to choroba, możesz nauczyć się ją kontrolować ciesząc się pełnią życia.


Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia

Modlitwa "O pogodę ducha"


Boże, użycz mi pogody ducha

Abym godził się z tym
Czego nie mogę zmienić

Odwagi
Abym zmieniał to
Co mogę zmienić

I mądrości
Abym odróżniał jedno od drugiego

Pozwól mi co dzień
Żyć tylko jednym dniem

I czerpać radość chwili, która trwa
I w trudnych doświadczeniach losu
Ujrzeć drogę wiodącą do spokoju

I przyjąć - jak Ty to czyniłeś -
Ten grzeszny świat takim
Jakim on naprawdę jest
A nie takim, jak ja chciałbym go widzieć

I ufać, że jeśli posłusznie poddam się Twojej woli
To wszystko będzie jak należy
Tak, bym w życiu osiągnął umiarkowane szczęście
U Twego boku, na wieki posiadł szczęśliwość nieskończoną.
Bądź wola Twoja a nie moja

Modlitwa o pogodę ducha znajduje się w co najmniej dwóch miejscach
książki "Dwanaście Kroków Dwanaście Tradycji". W Kroku Trzecim str.42 z
akapitem ......Niech się dzieje wola Twoja a nie moja.
W Kroku Dwunastym str.125 bez tego akapitu, jak mniemam nie bez przyczyny.


dodajdo.com

5 komentarzy:

  1. AA nie jest religią to fakt.
    Ale: w USA, kraju b. laickim na zakończenie spotkań uczestnicy bez
    obaw odmawiają "Ojcze nasz" a w Polsce, gdzie religijność jest b.
    ważna opuszcza się ostatni wers "Modlitwy o pogodę ducha" zapisany w
    12x12 a brzmiący "Bądź wola Twoja a nie moja"?

    OdpowiedzUsuń
  2. Mało jest grup w Polsce gdzie odmawia się pełny
    tekst "Modlitwy o Pogodę Ducha", nawet w literaturze gdzie ta Modlitwa jest
    cytowana bardzo często ta końcówka jest pomijana, a przecież jest to część
    która nadaje sens tej i w zasadzie również każdej innej modlitwie.
    A tak na marginesie AA w Polsce to całkiem odrębny problem, bardzo często
    mający mało wspólnego (lub wręcz nic) z duchem i celami tego ruchu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Boże - wymawiając to słowo uznaję istnienie Siły Wyższej.
    Użycz - powtarzając to drugie słowo przyznaję, że ta siła wyższa jest autorytetem, który może obdarowywać lub dawać.
    Mi - Prosimy o coś dla siebie, jako że Biblia stwierdza: proście a będzie wam dane. Nie ma nic złego w tym, że się prosi o poprawę samego siebie, gdyż wraz z poprawą twego charakteru ludzie wokół ciebie staną się bardziej szcześliwi.
    Pogody Ducha - Proszę o spokój, opanowanie i pokój w swoim życiu, co pozwoli mi prawidłowo myśleć i należycie soba kierować.
    Abym godził się - Godzę się z warunkami jakie obecnie istnieją.
    Z tym czego zmienić nie mogę - Godzę się ze swoim losem, takim jaki jest. Dopóki nie będę miał odwagi, aby zmienić w swoim życiu to, co mnie się nie podoba, chcę się z tym pogodzić a nie godzić się z tym niechętnie.
    Odwagi - Proszę o tę zaletę ducha, by bez wahania stawić czoła okolicznościom.
    Abym zmieniał- Proszę o to , by okoliczności były inne.
    To co zmienić mogę - Proszę o pomoc, aby podjąć prawidłową decyzję. Jeśli chcę podjąć decyzję, to dokładnie rozważam najgorsze co mogłoby mi się przydarzyć, gdyby moja decyzja o zmianie nie powiodła sie. Jeśli potrafię pogodzić się z tym najgorszym, a przez moją decyzję odejdę od rutyny, to zrobię to.
    Mądrości - Proszę o zdolność do zdrowego osądu we wszystkich sprawach.
    Abym odróżniał - Chcę jasno rozumieć prawdziwość stanu faktycznego.
    Jedno od drugiego - Chcę rzeczy w swoim życiu widzieć inaczej, aby mogło być jakieś rozróżnienie. Chcę poczuć konkretną wyższość trzeźwości nad pijaństwem, jeśli mam zostać trzeźwy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nasze wspólne dobro jest najważniejsze…
    Czyżby? Podczas mityngu i wspólnego odmawiania „Modlitwy o pogodę ducha”, wypowiadamy słowa użycz mi…, zamiast użycz nam… No, bo jak to w tej Wspólnocie jest? Witamy się wspólną modlitwą, odmawiamy ją razem, we wspólnocie, trzymając się za ręce, ale każdy chce tylko dla siebie? Boże, użycz mi… Właśnie tak – mi. To mi użycz Boże. Nie nam – mi!

    OdpowiedzUsuń
  5. To tylko jedna z wielu wersji modlitwy "O pogodę ducha"

    OdpowiedzUsuń