Co szósty młody Polak przechodzi inicjację alkoholową poniżej 11. roku życia, a po przekroczeniu tego wieku piwo pije już co piąty. Większość 11-latków spożywających alkohol przyznaje się do upicia – wynika z raportu Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do którego dotarł portal tvp.info. – W Polsce istnieje przyzwolenie społeczne na picie alkoholu przez dzieci – alarmuje terapeutka uzależnień Lubomira Szawdyn.
PARPA każdego roku przygotowuje sprawozdanie z realizacji ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Najnowsze opracowanie dotyczy 2010 roku i w dużej części poświęcone jest spożyciu alkoholu przez młodzież i dzieci. PARPA powołuje się na badania m.in. Instytutu Matki i Dziecka oraz Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej Pro-M Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Wynika z nich, że młodzi Polacy piją mniej niż przed laty, jednak wciąż zdecydowanie za dużo.
Szczególnie szokujące wydają się być dane dotyczące wieku inicjacji alkoholowej. Co szósty Polak zaczyna pić jeszcze przed 11. rokiem życia. Z kolei przed 13. rokiem życia alkoholu spróbowało już co trzecie dziecko. Z badań wynika, że dzieci najchętniej sięgają po piwo. Do kontaktu z tym trunkiem przyznaje się 18 proc. 11-latków i 40 proc. 13-latkow. Uwagę zwraca też duża grupa dzieci, które przyznają się do upicia. Upojenie alkoholowe ma za sobą już 8 proc. 11-latków i 25 proc. 13-latków. 4 proc. 13-latków upija się kilka razy w miesiącu.
Zdaniem dyrektora PARPA Krzysztofa Brzózki, dzieci najczęściej sięgają po alkohol, bo chcą poeksperymentować. – Często biorą przykład z pijących dorosłych oraz ulegają wpływom rówieśników. Niebagatelny wpływ ma też styl życia prezentowany w mediach i w reklamach. Można z nich wywnioskować, że alkohol oznacza dobrą zabawę i życie na wysokich obrotach – tłumaczy.
– Dzieci w Polsce piją, bo nikogo nie obchodzi ich los. Są przedmiotami, które wkłada się do fotelika i wiezie do szkoły, która ma je wychować. W domu nikt nie zwraca uwagi na dzieci. Pije się przy nich od rana do wieczora – mówi z kolei Lubomira Szawdyn psychiatra i psychoterapeutka uzależnień. – Poza tym zakaz sprzedaży alkoholu nieletnim to w Polsce fikcja. Gdy reaguję na sprzedaż alkoholu dziecku, ludzie patrzą mnie jak na durnia, że się wtrąca w nie swoje sprawy – dodaje.
Zdaniem specjalistów, w celu przeciwdziałania uzależnieniom wśród dzieci powinno utrudnić się w Polsce dostęp do alkoholu i ograniczyć reklamy piwa. Obecnie można je reklamować po godz. 20 w telewizji oraz na billboardach. Musi jedynie znaleźć się na nich informacja o szkodliwości alkoholu. – Picie alkoholu przez młodzież to poważny problem społeczny. Alkohol odpowiada za jedną czwartą wszystkich nagłych zgonów ludzi między 15 a 29 rokiem życia – zaznacza Krzysztof Brzózka.
Z raportu PARPA wynika, że spożycie alkoholu wśród ogółu Polaków minimalnie się zmniejsza. W 2010 roku statystyczny Polak wypił rocznie 9,02 litra czystego alkoholu. To o 0,04 litra mniej niż w 2009 roku. Fachowcy tłumaczą spadek ilości spożywanego alkoholu podwyżką podatku akcyzowego w 2009 roku. W strukturze spożycia dominuje piwo i wódka, a udział wina z każdym rokiem jest coraz niższy. Zdaniem PARPA, od alkoholu uzależnionych jest 850 tys. Polaków, a w sposób szkodliwy spożywa go 3,6 mln osób.
Wiktor Ferfecki
źródło: Na sygnale
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz