Dzielimy się informacjami, doświadczeniami narosłymi wokół programu 12 Kroków i stosujących go, by wymieniać je i by dać szanse zdobycia o nich wiedzy nieuzależnionym.

Krok VIII Programu Wspólnoty AA


„Zrobiliśmy listę osób, które skrzywdziliśmy i staliśmy się gotowi zadośćuczynić im wszystkim”.

Made a list of all persons we had harmed, and became willing to make amends to them all.

1. Co to jest uraza i jak się ona u mnie objawia?
2. Do kogo lub czego czułem lub czuję urazę?
3. Czy przyłapuję się z miejsca na wytykaniu komuś jego błędów?
4. Czy potrafię wybaczać i przyjmować wybaczenie?
5. Czy uparcie trzymam się przekonania, że pijąc nigdy nikogo nie skrzywdziłem?
6. Dlaczego nie zostawić przeszłości w spokoju? Po co w ogóle myśleć o ludziach, którym wyrządziliśmy krzywdę? Czy miewam takie myśli?
7. Czy analiza stosunków z innymi wydobywa wiele informacji o moich własnych problemach?
8. Czy ułomne związki z innymi niemal zawsze były bezpośrednią przyczyną wszystkich moich bolączek?
9. Jeśli tracę panowanie nad sobą, budzę gniew innych?
10. Czy kiedy kłamię pozbawiam innych nie tylko poczucia bezpieczeństwa i spokoju ducha, ale nakłaniam ich do traktowania mnie z pogardą i mściwością?
11. Co kryje się dla mnie pod pojęciem krzywda?
12. W jakich okolicznościach odczuwam samotność?
13. Czy zdaję sobie sprawę z potrzeby zrobienia tej listy na piśmie? Czy dobrze jest ją robić samemu?
14. Czy zdaję sobie sprawę, że lista ta dotyczyć ma całego mojego życia, a nie tylko czasów picia?
15. Gotowość. Czy rozumiem już stwierdzenie: zadośćuczynienie jest dla ofiar, a nie dla katów?
16. Jak zacząć robić tą listę kogo w niej
uwzględnić?
17. Skąd wiem że jestem już gotowy zadość uczynić?
18. Jak mam zadość uczynić?




1 komentarz: